söndag 23 september 2012

Text med bra rytm

Har slagit fullständig knut på mig själv inför läxan som ska in på tisdag. Vi ska hitta en bit text (ca en halvsida) där vi är särskilt förtjusta i rytmen och melodin. En läxa som jag tyckte lät riktigt riktigt rolig. Enda problemet är att alla mina böcker är ute på landet. Och akademibokhandeln (mitt närmsta bokställe) har inte en enda bok jag frågat om.


Jag gillar språket i Tolkiens ringtriologi (den har vi tyvärr inte). Det finns ett stycke i T.H. Whites bok Svärdet i stenen som jag fullkomligt älskar (nej den är inte i tryck längre). Douglas Adams Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå (finns bara på engelska). Stig Dagermans Att döda ett barn (fast den är så tung så jag vet inte om jag kommer att orka att arbeta med den). Ursula K. Le Guin? Salmand Rushdie? Till slut köpte jag senaste Isabel Allende, hon skriver alltid bra även om det inte är något specifikt ställe jag fastnat för.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag ska fundera. Borde kunna hitta någon svensk författare. Varför inte Bodil Malmsten? Tittade just i "Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig". Bara titeln är häftig. Sen tror jag på Sara Lidman, men jag har ingen av hennes böcker.

    Fast jag älskar Isabel Allende. Härliga böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fast det bör nog vara från någon bok som jag har läst (om du inte bara vill kolla för din egen skull förståss) och då går det tyvärr inte med varken Malmsten eller Lidman.

      Radera