fredag 10 februari 2012

Ladies

Ny fråga: Frågan lyder: Vad är det som driver någon att göra ett practical joke på någon annans bekostnad? Kan man få förslag på olika drivkrafter?

Har precis läst ut "Ladies" av Johan Hakelius. En förträfflig men tyvärr mycket ojämn bok. Han beskriver ett antal engelska damer på ett mycket underhållande och ingående vis. Men jag förstår inte varför han valt de damer han har valt. Ibland får jag känslan av att han tycker en viss dam är tråkig att skriva om medans andra verkar ha imponerat storligen på honom. Slutbetyg? Boken rekomenderas.


"Ladies" av Johan Hakelius

3 kommentarer:

  1. Förslag på drivkrafter:
    1. Pure evil, 2.önskan om att vara rolig och därmed bli uppskattad/älskad, 3.Godhet: tron att man gör någon (den bekostade eller annan) glad, 4. bekämpa uttråkning, 5. för att skämtet leder uppmärksamheten bort från något annat, 6. för att få någon att framstå i mindre bra dager/som dum, 7. för att själv framstå som dum, klumpig och kaxig jävel (för att dölja annan personlighet)8. för att vinna ett vad 9. olyckshändelse - tanken var en annan... 10. Hämnd /mims

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, tack för hjälpen! Nu har jag ju massor att välja mellan... Hur i hela friden ska jag kunna välja?

      Radera
    2. Välj nummer sju! Sååå spännande! nr 10 är å andra sidan en klassiker, vissa blir ju oerhört lättkränkta.. har jag hört...gäller förstås AAAAbsolut inte undertecknad! /mims

      Radera