fredag 3 februari 2012

Teknikhaveri

Just nu går det inte att uppdatera hemsidan. Så här kommer Första Kapitel Analysen på bloggen i väntan på att jag kan lägga upp den på hemsidan:


- om du har en stark öppningsmening
Det var så omodernt, tänkte Gusten, att en förfalskad namnteckning skulle betraktas som olaglig.

Ja, denna mening har sina poänger – den etablerar både en av huvudkaraktärerna och ett problem som man vill veta mer om

- om du har intressanta karaktärer
Absolut! Alla fyra har sina egenheter och är lätt igenkänningsbara. Bra att nästan alla har något att eftersträva, redan i första kapitlet..

- om berättelsen börjar utan uppvärmning
Ja, vi kommer rätt in in handlingen – som dessutom har en ramberättelse med
kronofogdeärendet. Men jag tycker den delen är en aning rörig – kan kronofogden förhindra
resor?

- om berättelsen hugger tag i läsaren
Ja, innehållet hugger tag i mig – samtidigt som språket skapar en liten distans Det känns dock
högst medvetet..

- om din berättarröst känns unik
Det finns en stark och raljerande berättarröst som återkommer, med små variationer i de olika personernas perspektiv. Mycket bra driv i berättandet.

- hur den första konflikten ter sig
Kul med många små konflikter på olika plan. Det blir två stora saker som står på spel – kommer Gusten att lyckas hålla Henry i landet och fixa företagshärvan? Och vem kommer att vinna vadet?

- Sammanfattning
Många saker ramlar på plats i första kapitlet och manar till vidare läsning!

6 kommentarer:

  1. GUUUD va kul! Grattis! /mims

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! Tack och lov att det var positivt. Hade oroat mig för att få ett, "jodå det är bra, men det var bättre förut."

      Radera
  2. Jag håller med Ann, fast jag hade inte kunnat formulera det själv. Och allt hade jag inte tänkt innan. Men jag har också funderat på Kronofogdens rättigheter, men jag utgick från att du kollat det. - Men var är tredje kapitlet?/lillba

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska förtydliga det där med kronofogden och kontrollera det. Men som det nu står så säger kronofogden att de helst ser att de stannar i landet, annars kommer det att tolkas som om de försöker smita. Och i ett sådant fall kan de frysa deras tillgångar. Men som sagt detta ska dubbel och trippelkollas.

      Tredje kapitlet är fortfarande långt ifrån klart, och jag kommer att flytta runt alla styckena i kapitlet. Så det är bäst att du ger dig till tåls ett tag till.

      Radera
  3. Grattis! Vad kul och vad bra feedback du fick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det roligt med bra feedback! Nu är det bara att ge sig i kast med de övriga 15kapitlena...

      Radera