onsdag 29 augusti 2012

Övning

Varför i hela världen måste skatteverket skicka en massa extra förfrågningar precis just nu? Jag har ingen som helst lust att lägga en massa extra tid på sånt när jag har så mycket trevligare saker att tänka på. Som skrivarlinjen till exempel. Tänkte dela med mig av en övning vi gjorde idag. Övningen (prova gärna hemma) var att under femton minuter skriva en beskrivning av ett vykort vi fått oss tilldelade. Tanken var att vi skulle få läsaren att känna att personen i beskrivningen kände sig hemma på platsen.

Jag fick en bild liknande den här...


Detta skrev jag:

"Fasaden var varm i eftermiddagssolen. Skimrande vit och varm. Han såg på trädetaljerna runt ingången till butiken och nickade för sig själv. Tusentals gånger hade han torkat av de där fallosliknande pelarna. Han log åt minnet av den där gången en färgflaga fastnat under ena nageln. Det var det närmaste han kommit en könssjukdom, brukade han säga. En blodförgiftning med osande var som turligt nog gett med sig av sig själv. Slavar fick inte ledigt för sjukdommar. Han lät fingrarna glida över det lena vitmålade träet. Någon hade gjort ett gott jobb här. Förmodligen en finnig tonåring. Tiden ändrar allt. Nu bar han sin käpp med stolthet och böjde sig inte för någon. Nu kom han som kund till sitt gamla fängelse. Och den nya slaven kallades white trash. "

12 kommentarer:

  1. Oj, imponerad. Jag ska pröva att hitta på nåt själv.
    Skulle nog bli en liten flicka med hund...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Texten hade blivit bättre om vi haft mer tid på oss, jag kan se massor med saker jag skulle vilja ändra på i den...

      Radera
  2. Du har härlig fantasi och så blir det något helt annat än man förväntar sig. Snyggt.
    Måste fundera mer på den där flickan med hunden . undrar om det är en pudel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot din text men tänk inte för mycket bara sätt dig ned och skriv.

      Radera
  3. Hej Myra, Jag undrar om du kunde berätta lite mer om hur du tyckte det var att gå skrivarlinjen? Jag har själv funderat på att ansöka, men undrar tex om hur mycket tid man behöver lägga ner, det står att den är på heltid men vad betyder det.. Tyckte du att du fick ut vad du ville av utbildningen? Kändes det värt kostnaden osv? Alla synpunkter uppskattas! /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria,
      Skrev ett långt svar som jag sedan lyckades radera. Suck. Jag älskade utbildningen. Den har gett mig så många verktyg som jag tycker att jag behöver i mitt skrivande. Massor med AHA-upplevelser blandat med fakta och övningar. Helt klart värt pengarna. Skulle aldrig vilja vara utan den. Håller i mina anteckningsböcker som om de var fyllda med guld. Får du chansen så gå linjen. när jag gick var den tvåårig nu är den ettårig, men jag hade kurskamrater som jobbade deltid under hela utbildningen. Jag skulle inte rekommendera det, men det är klart att det går. Hoppas detta hjälper. Kram

      Radera
  4. Tack för svar! Skrev också ett svar som kom bort! Iaf så undrar jag bara hur mycket tid du tycker man ska ha att lägga ner på utbildningen, vill ju se till att jag inte har för mycket annat.. såg att det fanns en barn och ungdomsinriktning, var det någon i din grupp som gick den? är övningarna svåra?

    SvaraRadera
  5. Fick inte klart kommentaren då min ipad trilskas.. Lycka till med ditt skrivande, Myra och tack för dina svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Oj svåra frågor. De flesta som gick samtidigt som mig hade flera småbarn, dvs svårt att få egentid utöver den mellan 9-16. Men det gick bra ändå. Och som sagt en del jobbade. I läxväg hade vi cirka en text att skriva på cirka 3-5 sidor i veckan + 20 sidor att läsa (A4, 1,5 radavstånd), vilket inte kändes så svårt. Om övningarna var svåra? Man kan ju knappast undvika att skriva som man skriver. Ofta var övningarna tidsbegränsade, men man skriver så mycket och så bra som man kan, ngen slår en på fingrarna. Det handlar mer om att hitta sitt eget sätt att skriva än att hitta rätt sätt (tror inte att rätt sätt existerar), och ända sättet att göra det är att skriva. Vi hade ett barn och ungdomsblock som alla deltog i. Superkul. Och flera skrev vidare på idéerna vi fick där. Skrev själv en barnbok som jag skickat in till förlag (inget svar än).

      Radera
  6. Oj svåra frågor. De flesta som gick samtidigt som mig hade flera småbarn, dvs svårt att få egentid utöver den mellan 9-16. Men det gick bra ändå. Och som sagt en del jobbade. I läxväg hade vi cirka en text att skriva på cirka 3-5 sidor i veckan + 20 sidor att läsa (A4, 1,5 radavstånd), vilket inte kändes så svårt. Om övningarna var svåra? Man kan ju knappast undvika att skriva som man skriver. Ofta var övningarna tidsbegränsade, men man skriver så mycket och så bra som man kan, ngen slår en på fingrarna. Det handlar mer om att hitta sitt eget sätt att skriva än att hitta rätt sätt (tror inte att rätt sätt existerar), och ända sättet att göra det är att skriva. Vi hade ett barn och ungdomsblock som alla deltog i. Superkul. Och flera skrev vidare på idéerna vi fick där. Skrev själv en barnbok som jag skickat in till förlag (inget svar än).

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera