söndag 15 juli 2012

10% regeln

Vilket skyfall som precis föll ned över våra huvuden. Jag flydde in i filmrummet och satte på en dvd, men efter en stund hörde jag ett knepigt lite gnagande ljud. När jag försökte lokalisera ljudet i det nedsläckta rummet (och genom allt filmljud) tycktes det mig att det kom från den stora öppna spisen. Jag gick dit och kisade genom mörkret för att se vad det kunde vara. Så sträckte jag försiktigt in handen i gapet på den stora eldstaden. Jag kände något kallt och blött...


Ja det är sant nu har jag avslutat Stephen King's bok "On writing". Han hade en del bra råd, men det mesta var ekon av sådant jag redan snappat upp från andra håll. Om jag rekommenderar den? Jo, den är inte dålig, men jag tycker nog att "The First Five Pages" var bättre. King´s formel för redigering ska jag dock försöka leva efter: Första omskrivningen = Basmanuset - 10%

Vad jag kände i öppna spisen? Att det regnade in förstås. In med en kastrull som uppsamlare så att vi slipper en insjö...

4 kommentarer:

  1. "The First Five Pages" inhandlad (75 SEK på iTunes)

    SvaraRadera
  2. Fult att skrämmas så där. Du vet ju att jag aldrig läser deckare eller thriller eller något otäckt. Och så kommer detta, suck! Men - slutet gott allting gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gör mitt bästa för att leva ett spännande liv.

      Radera