söndag 8 juli 2012

Checklista

Jag börjar nu komma in i Mr King's bok om skrivande, även om han är omständig. Han har förklarat att han kommer att fatta sig kort och koncist fem gånger. Men han har en hel del matnyttiga tips med mycket tydliga exempel. Så nu har jag beslutat mig för att skriva min egen kom-i-håg lista angående redigering. Jag har tagit informationen från Stephen King, boken 'the Five First Pages', Göran Häggs 'Nya Författarskolan' samt från min egen erfarenhet. Och med tiden lär listan bli längre och längre...

 


Här kommer första utkastet:

     Stryk

  • Beskrivande ord (livligt, tystlåtet osv) – skippa dessa helt.
  • Replikavslut (sa) – ta bort alla stönade, skrek, viskade osv
  • Favoritord – upprepa inte samma ord för ofta
  • Sista meningen i kapitlet – Stryk för denna mening är till 99% onödig
  • Onödiga ord – kan ett ord strykas så gör det


     Ändra

  • Tråkiga ord (liten, stor osv) – variera och bli mer exakt (liten – minimal)
  • Aktiva meningar (jag gör något) – Akta dig för passiva meningar som ”något görs av mig” (verb som slutar på –s)


Tänk på att
  • Varje stycke ses bara ur en synvinkel
  • Ett stycke börjar med en mening. Resten av stycket förklarar denna mening.
  • Avsluta alla kapitel med en cliffhanger.




4 kommentarer:

  1. Just det!

    Men varför är det så svårt att följa dessa enkla regler?
    Jo, för det kommer fler (tror jag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, du ska kolla ca 300sidor text och se om du har gjort något misstag, det tar sin tid vill jag lova!

      Radera
  2. puh! inte plättlätt direkt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men varje yrke har väl sina problem. Och mina verkar enkla i jämförelse med dina. Jag behöver i alla fall inte gå någon självförsvarskurs innan jag börjar jobbet.

      Radera