tisdag 10 juli 2012

Koncentrationsläger

Vi lastade bilen full med plankor. Långa plankor som trots att de låg över instrumentbrädan och nuddade framrutan ändå stack ut där bak. Sedan åkte vi bort till den gamle snickaren ute i hans lilla stuga uppe i skogen. Medan min man försvann in i snickarverkstaden med alla bräderna knackade jag på i stugan. I värmen från en sommarbrasa drack jag kaffe med fru B medan karlarna jobbade. Skönt. Det är sådana här eftermiddagar som bildar en svensk sommar.



I dag fick vi besök av ett gäng främlingar som ville titta på slottet. En gång i tiden har det nämligen använts som koncentrationsläger för obekväma utlänningar. Jag lät dem titta runt och berättade vad jag visste om den tiden vilket tyvärr inte är så mycket. Men de verkade glada för det lilla. De ville nog mest se byggnaden och insupa historiens vingslag vad det nu innebär.

4 kommentarer:

  1. Det är ett häftigt ställe ni bor på.

    Nu har jag två anmälningar till afternoon-tea!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge mig dag och tid så jag kan boka ett bord åt dem!

      Radera
  2. koncentrationsläger... ryyyys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det var nog ett väldigt snällt koncentrationsläger med tanke på hur det var i Polen... Men internerad var man utan rättegång.

      Radera