torsdag 19 april 2012

Diktatur


Oftast märker man som turist aldrig av om man befinner sig i en diktatur eller en demokrati. Vardagslivet känns som vanligt. Affärer är öppna, museum fungerar som vanligt. Chokladfiket på hörnet av Hua Ting road och Huai Hai är fortfarande öppet. Ayi's mat är gudomlig, tunnelbanesystemet har utvidgats men gatuståndet säljer fortfarande mina favorit-bing på morgonen. Och mangosäsongen lider mot sitt slut. Men så råkar man på någon liten nish som är kontrollerad och vips så känner man av stålhanden som håller landet.

Att gå in och blogga under semestern i Shanghai visade sig vara en sådan förbjuden handling. Det var helt omöjligt att överhuvudtaget gå ut på blogspot.com (och facebook). Min man kände till en genväg via nån internet-tunnel men tyvärr var uppkoplingen så långsam att jag hela tiden timades ut innan jag han in. Det är skrämmande att veta att någon annan håller i tyglarna.

Men nu är jag tillbaks igen! Landade tidigt i går morse och sent på kvällen kom bagaget hem. Tvättmaskinen går dygnet runt för att tvätta upp allt och jag har numera bara en oöppnad väska kvar i hallen. I den föreställer jag mig att sakerna jag handlade till mina syskonbarn finns. Samt mina nyskräddade byxor, en hög med dvd:er och lite kuddfodral till soffkuddarna. Men jag väntar ett tag till med att öppna den. Det är lite som att spara en julklapp till lite senare. Ska bli spännande att se vad mer jag har där i som jag har lyckats glömma bort.

6 kommentarer:

  1. Oooiiiiii! Vad roligt! Kram/Mims

    SvaraRadera
  2. Det är lite läbbigt det där att man inte märker av regimen. Men jag håller med dig, så är det. Det vanliga bara fungerar. Det är en av anledningarna att läsa på om länderna man ska in i. Och förstå att det man ser inte är allt.

    Och så roligt att du är tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, tyvärr så är jag så dålig på att läsa på innan. Men Kina börjar jag faktiskt känna till nu. Och så har jag turen att vara gift med ett uppslagsverk.

      Radera
  3. Det är inte alla som har en sån tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tog mig 30 år att hitta han, så nu håller jag i.

      Radera