tisdag 3 april 2012

Drömmar

Jag har för lätt att skriva, vilket är farligt eftersom det inte utvecklar skrivandet. Men jag inser att det är massor jag behöver lära mig. Hur man använder adjektiv och adverb, hur man sätter en spänning (lättsam, ansträngd, förhoppningsfull osv) Hur man hanterar känslan av att tid går. Hur man använder sig av rekvisita i ett rum karaktärerna är i. Hur man beskriver en karaktär utan att bli långtråkig/klichéartad. Planteringar. Liknelser. Gestaltning. Rum. Cliffhanger. Början. Slut.

Jag vill bli så bra att en person som läst min text lägger ned den med ett "Wow". Tät fin text som verkligen griper en och inte släpper förns boken är slut.

7 kommentarer:

  1. Drömmar är väl bra.
    Det är otroligt få böcker som är sådana.
    I alla fall om man som jag inte läser thrillers eller deckare. Dom sitter man ju skräckslagen och orkar inte sluta förrän boken är slut. Usch.

    SvaraRadera
  2. Jag sa ju att det var en bra text - om skrivandets konst dessutom! Kanske skulle man kunna använda din text som en introduktion till en skrivarkurs:
    - Det här ska ni få lära er under kursen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Den kursen skulle jag vilja gå!

      Radera
  3. Jag tror nog att alla som ser sig som författare eller drömmer om att ha skrivandet som sitt yrke tänker sådana tankar. Glad Påsk på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det, det har tagit mig två år innan jag kom till insikt... Men så är jag lite trög av mig ibland och tror att "bra" räcker gott. :)

      Radera