måndag 19 mars 2012

Dumplingmasaker

Vi hade besök från macken nere i byn i går kväll. Det var inte vem som helst från macken, utan de nya ägarna. Ett ungt par som flyttat hit från Peking utan att kunna ett ord svenska. Men min man talar kinesiska flytande och jag förstår en hel del, även om jag bara kan svara med enstaka ord. De bjöd på dumplingar, så vi passade på att bjuda in lite grannar också. Tillsammans stod vi i vårt stora varma kök och lärde oss kavla och vika dumplingar. De såg rätt skadskjutna ut... Men det var otroligt gott!

I morse hade bilen blivit lagad och vi tog oss in till stan genom ett försenat snöoväder. Försenat för den tycktes ha missat att våren har kommit och vintern redan är över. Vi passerade en stor flock svanar som vilade sig på en åker. De såg missbelåtna ut där de kurrade ihop sig. Snö hade de nog inte räknat med när de gav sig av till Sverige från varma Afrika.


Bilden är lånad från bloggen http://midnightlover.blogg.se/

När jag tittade ut genom sovrumsfönstret i morse såg jag två hjortar som förvirrat sig in i vår park. Jag säger förvirrat för resten av hjort familjen befann sig på åkern på andra sidan stängslet. De tittade oroligt på varandra innan de tog det visa beslutet att gå tillbaks samma väg som de kommit in. Vackra var de, speciellt som jag såg dem genom ett stilla snöfall.

4 kommentarer:

  1. Det låter vackert. Alltid händer det något spännande hos dig. Jag såg en videung häromdagen. Det tyckte jag var ett fint vårtecken.

    Jag längtar efter dumplingar!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de enda vårtecken vi har i Stockholm är snöfall...

      Radera
  2. Sv: Visst får du låna bilden! Tack för bad om lov :) Ja pianisten är självaste Johnny Depp, tycker bilden är så fin.

    SvaraRadera