måndag 5 mars 2012

Rätta Glömma Fixa


Glömmer ständigt bort vad det var jag skulle tänka på när jag redigerar. Så fort jag har gått igenom ett kapitel tror min hjärna att nu är det klart och så släpper den greppet. Så jag försöker ställa ihop en kom-ihåg lista:

Fylligare rums och personbeskrivningar
Tuffa till damernas dialoger så de blir mindre våpiga
Krydda upp språket (bort med vanliga ord)
Förstärka karaktärernas egenheter
Bättra på gestaltningarna

Det var fler saker men jag har glömt bort exakt vad. Måste gå tillbaks till min bibel "The first five pages" som ingående beskriver vad förläggare tittar på när de läser ett manus. Ska bara hitta den först.

8 kommentarer:

  1. Jag ser det och vill omedelbart rätta till. Inser att det troligtvis är en klockren fälla. Låter bli. Det är för bra för att vara sant. Måste låta bli. Råkar läsa stycket igen. KAN inte låta bli. MÅSTE bara.. Hjärna stavas inte gärna... förlåt... Var det en fälla?/mims

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woops, ingen fälla och nu är det rättat... Du har ögon som en hök! Och har just vunnit rätten att rätta upp hela min bok när den är klar. Grattis!

      Radera
  2. Hallo,

    Tack för din fina kommentar. Jag kommer absolut inte att hinna bli klar med min bok till maj, men jag hakar på ändå. Vi kan sätta små delmål, antal ord skrivna, antal sidor rättade osv... det gör jag JÄTTEGÄRNA.

    TACK för inspirationen att komma igång igen. Maila mig gärna så fortsätter vi diskussionen där forfattarcattis@live.se

    SvaraRadera
  3. eh.. tack .. men nej tack.. I knew it! Det var en fälla!!!/mims

    SvaraRadera
  4. Roligt att hitta till din blogg! Jag gillar också The first five pages av Lukeman. Lycka till i skrivandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det kan behövas, det är rätt många råd jag borde ta till mig, så det är ett digert arbete.

      Radera