lördag 10 mars 2012

Floskler och knölsvanar

Har till min stora skräck insett att jag är klichéernas och de uttjänta frasernas mästarinna. Titta här bara på ett axplock från ett stycke:

legat på latsidan
ett samarbete var i full gång
inom vissa ramar
en stilig karl
långsam i huvudet
trodde helhjärtat på
affärer i hamn
faderligt överinseende
så snart som möjligt
för enkelhetens skull

Observera att allt detta är hämtat från samma stycke. Urk! Fördelen med klichéer är att de relativt lätt kan skrivas om i andra mer berättande fraser. Exempelvis:

inom vissa ramar - Han dikterade villkoren och sockrade dem med fina beskrivningar.
en stilig karl - Han väckte snabbt kvinnors intresse

Men man kan lungt påstå att jag har massor med jobb framför mig. Så nu har jag kokat mig en stor kopp te med honung och mjölk. Lägenheten är städad och luktar rent. Och jag vaknade mysigt i morse till naturmorgon. När jag slog upp ögonen var huvudet fullt av knölsvanar som vankade av och an på den tjocka isen för att skydda sitt revir...

2 kommentarer:

  1. knölsvanar? Tydligt tecken på analkande medelålder! /mims

    SvaraRadera