söndag 11 mars 2012

Svordomarna haglar

Återigen väcktes jag av ett positivt radioprogram. De tycks frodas under helgerna. I morse var det "språket". De lyckas ta upp små irriterande grejer i språket på ett helt neutralt vis, som jag bara älskar. En sak de tog upp var det nya ordet hen (istället för han eller hon). De förklarade lugnt att detta inte alls är en ny företeelse. Både finskan och kinesiskan har redan könsneutrala pronomen och det fungerar alldeles utmärkt. Fast det är klart de språken använder inte könsneutrala pronomen för att dölja vilket kön man tillhör.

Hur som haver håller "språket" just nu på med en enkät (https://response.questback.com/sr/svordom/) om svordomar. Eftersom jag personligen inte tycker om när man överanvänder svordomar varken i text eller tal så var jag tvungen att gå in och göra enkäten. Kände mig onekligen som en förstoppad kärring, när jag slet mitt hår och försökte komma på 5 svordomar och rangordna dem med värst först, mildast sist. Jag tycks ha en fäbless för religösa svordomar...

Här är min lista;
Helvete
Djävlar
Förbannat
Faan
Satan

Skicka mig gärna era listor, för det är helt tydligt att jag behöver påfyllning i min svordomsordbok...

9 kommentarer:

  1. Jodå det går att lämna kommentarer, fruktade att den funktionen hade försvunnit...

    SvaraRadera
  2. "Förgrymmat!" är alldeles för underskattat tycker jag. Lite kapten Haddock över det hela.
    Lägg till ett "Fytt i" till helvete så blir det nästan som en ny svordom; "Fytt i helvete."
    Jag föredrar också religiösa svordomar.. det är lätt att det annars drar i väg mot könsord och det känns så billigt.
    Dessa kom jag på; Helvetes, jävlars, fan, satan i helvete, förbannat, ... tja.. detta skulle gott kunna ge underlag för att vi troligtvis är danade i samma anda...inte sant? På hemsidan "svordom.se" finns mycket att hämta. Så här ser topplistan ut:
    1. Skrumpna fitthår 2. Bumbibjörn 3. Containerpundare 4. kanalj 5. bullmutta 6. bitterfitta 7. hörreduh din sprätt 8. kvalster 9. Patrask 10. russinfitta
    Många könsord, känner mig plötsligt irriterad att inte ett enda pitt eller pungord var med. Du ser! Könsord är liksom lågt.
    Här kommer dock något inspirerande som håller sig ännu:

    Din satan …
    satan …
    du din satans helvetes jävla skit!
    Din jävla skit;
    Bondlurk, läbbiga skurk,
    ynkliga parasit!
    Pottsork, snuskiga stork,
    din ruttna rot, din fulla kork!
    Avskum, spattig och krum,
    du är så jävla dum!
    Din usla gam,
    din slemmige torsk,
    förnicklade pappskalle,
    skunk, förbanne mig,
    lägg ägg, slibbiga drägg
    skitstövel och bandit!
    Slashas, ditt vidriga as,
    piss och pest och senapsgas!!
    Sopprot, helidiot, fan vad du bär dig åt!
    Din sabla bock, ditt feta arsel,
    våga dig aldrig mer hit!
    Attans skitstropp, hörru din
    saaaa, saaaatan,
    helvete,helvete, helvete, helvete,
    helvete,
    helvetes jävla skit!

    Magnus & Brasse
    /mims

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj man tackar! Älskar den låten! Men annars var det DINA FEM värsta svordommar det var frågan om... Har du inga?

      Radera
  3. De värsta - som jag använder eller som jag känner till? De värsta jag känner till innehåller stympningar, folkgruppsförföljningar och besudlade könsdelar, vilket jag inte ämnar att sprida vidare. Privat använder jag mig mest av jävlar och satan samt förbannat. Vad ska jag säga? Jag försvarar mig med att jag är snäll och har inte allt för många anledningar till att använda kraftuttryck. /mims

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste om ditt första inlägg, utan att blunda den här gången, och hittade din lista... Jag skäms, tänk att jag inte såg den första gången. Attans!

      Radera
  4. Ovetenskapliga hedning, stjäl jag från en släkting. Men det är inte särskilt vanligt.
    Fan också, satan också - förslag från annan släkting.
    Själv säger jag Helllll!/Lima

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ovetenskapliga hedning? hm, jag kan nog till och med räkna ut vem det kommer ifrån...

      Radera
  5. Lima: Hellll??? Det låter nog kanske så i ditt huvud, vi andra - som är utanför ditt huvud hör ett eftertryckligt H E L V E T E
    Myra: Oh, yes, Shame on you! ... men du är förlåten.. hehehe.. man kan bli lite förblindad när det kom så mycket otäckt på en och samma gång.../mims

    SvaraRadera