söndag 18 mars 2012

Tjursvansen och tändspolen

Grannen ringde. Det är alltid lika spännande när man bor på landet, det kan handla om vad som helst. Den här gången gällde det kött. De hade precis slaktat en tjur (vad ska man annars göra på en söndag) och undrade om vi var intresserade. Absolut sa vi och åkte dit. Min man tog vara på svansen och halsen och andra oaptitliga bitar, själv tog jag 15 kilo köttfärs och en stek. Nu är frysen proppad! Och på spisen kokar maken buljong...


Fick dessutom reda på vad det var för fel på bilen. En tändspole hade gått. Eller var det brunnit? Hur som helst, detta är dåligt för att motorn tappar ungefär 25% av sin kraft. Jodå det märktes när jag körde hit i förrgår. Samt att katalysatorn kan gå sönder. Om den har gått sönder får vi reda på så småningom. Någon överraskning ska man tydligen ha kvar. Resultatet är att vi blir kvar på landet en extra natt.

7 kommentarer:

  1. Guuud vad gott det lät med stek! mums! snålvattnet rinner.../mims

    SvaraRadera
  2. Har just börjat ge mig på stekar. Det blev t ex porterstek i helgen. Lätt och gott. Men att steka på låg värme och i lång tid blir nog allra bäst. Men har du fryst ner steken, rekommenderar jag tjälknöl!!
    Du lever ett omväxlande liv du. Vet aldrig om du kommer fram eller vart du hamnar. Det passar nog dig alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter toppen, fast det lär inte vara jag som lagar maten, det får min man göra.

      Radera
  3. Jag längtar! /mims

    SvaraRadera