lördag 26 maj 2012

Målarkurs

Idag är den stora målarkursdagen. Traktens karlar (här bor varken män eller killar, bara riktiga karlar som inte gnäller utan bara drar upp åkgräsklipparen ur diket åt dig, tex.) har sprungit runt knuten på huset och frågat om dessa 'damer' som skulle komma. Hur gamla var de? Hur många var det? Jag har inte haft något svar på dessa frågor. Så när första damen kom farandes tappade jag nästan hakan. Hon kom nämligen i en låg knallröd porsche som liksom gled utmed marken fram till slottet. Wow!

Straxt följde resten av gänget och när jag på eftermiddagen kom ned med kaffet var det som att kliva in i en tavla från skagenmålarna. Utspridda i gröngräset och tillbakalutade i rottingfåtöljer satt damerna i olika klungor med uppspända blötade papper och färgpaletter. Själv har jag sprungit i trappor hela dagen. Men nu sitter alla och äter och själv har jag tagit mig ett glas vitt vin. Snart ska jag hem till grannen och titta på Eurovision (vi har ingen TV)



Följetongen (Stölden):

Herrarnas glädjeyttringar lugnade så småningen ned sig och de började diskutera sammankomsten.
"Det är då typiskt att polisen ska dyka upp bara för att man krashar ett party" sa Gusten och blinkade till Henry.
"Vad då krashar?"
"Ja det heter så, på amerikanska. Fan Henry, du måste hänga med i tiden.'Krasha ett party' heter det när man oinbjuden går på en fest, och jag och Alice var officielt inte bjudna..."
"Ska du börja med det där nu igen?! Det är min son, och det vore väl attan om jag inte kan bjuda med mig vem jag vill hit!" Henry tyckte inte om att bli tillrättavisad.
"Du säger det, men hon Isolde, såg inte så förtjust ut. För att uttrycka sig milt."
"Hon borde veta bättre, det är trots allt Davids fest, eller hur! Det skulle vara en lugn privat 40 års fest. Inte kunde vi veta att de bjudit hit Davids chef och gjort kvällen till en "fin" fest. Det var förmodligen för att kunna skryta med tavlan. Förståss. Hon är lite för mycket för status, Isolde." sa Henry
"Mmm... och då bjuder hon hit sin mans chef. Och ett fruntimmer är det dessutom. Vad är det för status med det? Hon borde vara gladare över att vi kom hit och höjde standarden på festen." Gusten spände ut bröstet.
"Fast, chefens man är en rätt känd konstkritiker. Har suttit som kännare i nån sån där inredningstidning. Kommer, fan i mig inte på namnet. Men Betty kan sånt där... Betty! Vad är det för tidning han sitter i den där konstkillen?"

2 kommentarer: